Plavání pro základní školy
Předplavecká výuka – pro žáky 1. tříd ZŠ
Hygiena plavání – vštěpovat a prohlubovat u dětí základní hygienické návyky a zásady:
- vybavení dětí na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu,
- sprchovaní a otužování, sušení, aklimatizace při odchodu z budovy bazénu,
- smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu,
- zásady bezpečnosti při výuce a při pohybu v areálu bazénu.
Metody výuky – stále používáme pro výuku plavání různé formy her a přidáváme do výuky konkrétních nácvik základních plaveckých dovedností
Prohlubujme dovednosti: dýchání – splývání nově zařazujeme prvky plaveckých způsobů KN (kraulové nohy) ZN (znakové nohy) základy plavecké způsobu K (kraul). Tato základní plavecká výuka se provádí s nadlehčovacími pomůckami.
Hodnocení (předplavecká výuka):
Známka | 1.třída |
1* | 10m a více kraul bez brýlí |
1 | Splývání bez pomůcek. Kraulové nebo znakové nohy s deskou Základy kraulu (do 10m). |
2 | Splývání bez pomůcek |
3 | Nezvládnutí předchozích úkolů. |
4 | – |
Základní plavecká výuka – pro žáky 2. a 3. třídy ZŠ
Hygiena plavání – upevnění základních hygienických základ:
- fyzická a psychická připravenost na výuku plavání,
- vybavení žáků na výuku plavání,
- základní hygiena před vstupem do bazénu a po skončení výuky,
- sprchování, otužování, sušení aklimatizace před odchodem z budovy bazénu,
- smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu,
- zásady bezpečnosti při plavaní a pohybu v areálu bazénu.
Základní plavecké dovednosti – výuka dvou plaveckých způsobů v kombinaci kraul a znak. Cílem je uplavat alespoň 25m jedním způsobem a 10m druhým způsobem,
- dýchání – opakované, pravidelné výdechy do vody bez pohybu, při prvkovém až po dýchání při nácviku celého plaveckého způsobu,
- splývání v obou polohách a po skoku do vody,
- orientace ve vodě spojená se zanořením, otevření očí pod hladinou, lovení předmětů,
- skoky a pády do vody z okraje bazénu, se zvýšeného okraje a ze startovních bloků, nácvik startovního skoku z okraje bazénu.
Základní informace o prevenci při tonutí – přivolání pomoci.
Hodnocení (základní plavecká výuka):
Známka | 2.třída |
1* | 50 m a více kraul bez brýlí |
1 | Pravidelné dýchání do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat kraulem 10 m. |
2 | Pravidelné dýchání do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat s destičkou 10 m. (kraul. anebo znak. nohy) |
3 | Pravidelné dýchání do vody. Splývání bez pomůcek. |
4 | Nezvládnutí předchozích úkolů. |
Známka | 3.třída |
1* | 100 m a více kraul nebo prsa, bez brýlí |
1 | Pravidelné dýchání do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat 25 m jedním a 10 m druhým způsobem. (kraul, znak) |
2 | Pravidelné dýchání do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat kraulem 10 m. |
3 | Pravidelné dýchání do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat s destičkou 10 m. (kraul. nebo znak. nohy) |
4 | Nezvládnutí předchozích úkolů. |
Zdokonalovací plavecká výuka – pro žáky 4. a 5. třídy ZŠ
Hygiena plavání upevňovat získané hygienické návyky, které jsou součástí výuky plavání
Základní plavecké dovednosti – zdokonalovat získané plavecké dovednosti:
- zlepšování techniky plaveckých způsobů
- výuka třetího plaveckého způsobu
- procvičování startovního skoku
- orientace, lovení předmětů pod hladinou
Rozvoj plavecké vytrvalosti
- snaha o dosažení optimální vzdálenosti v plavání – 200 m
Výuka základních prvků záchrany tonoucího
Známka | 4. třída a starší |
1* | 500 m a více kraul nebo prsa, bez brýlí |
1 | Pravidelné dýchaní do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat 200 m jedním způsobem nebo 100 m jedním a 25 m druhým způsobem (kraul, znak, prsa). |
2 | Pravidelné dýchání do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat 25 m jedním způsobem a 10 m druhým způsobem (kraul, znak). |
3 | Pravidelné dýchaní do vody. Splývání bez pomůcek. Uplavat kraulem 10 m. |
4 | Nezvládnutí předchozích úkolů. |
Záchraně-branný výcvik plavání – pro žáky 5. až 9. třídy ZŠ
Úvod pro všechny žáky:
- přivolání první pomoci (155, 112),
- neodkladná první pomoc.
Praxe voda:
- používání záchranářských plováků + skok do neznámé vody,
- dopomoc unavenému plavci,
- výuka zanořován,
- orientace pod vodou, (lovení předmětů, překážková dráha pod vodou)
- plavání a orientace pod vodou v šatech
- záchrana tonoucího bez nadlehčovacích pomůcek,
- tažení tonoucího po hladině,
- vytažení tonoucího na břeh
- plavání na vytrvalost / 10 minut
- měření času plavání na 50 m.
Žáci, kteří se neúčastní praktického výcviku ve vodě jsou zapojeni do výcviku na pracovištích mimo vodu. Toto se týká například nácviku: hody záchranným míčem, resuscitace, nácvik stabilizované polohy ….. Ve třetí lekci tito žáci absolvují písemný test.